Menghapuskan pautan atau laman yang lama

Google kerap mengemaskini keseluruhan indeks. Apabila Google crawl laman web, crawler secara automatik mencari laman-laman baru, membuang pautan lam, dan mencerminkan kemaskini kepada laman yang sedia ada, menyimpan indeks Google segar dan up-to-date sebaik yang mungkin.

Jika laman ketinggalan zaman dari laman web anda muncul dalam keputusan carian, pastikan halaman kembali status 404 sama ada (tidak dijumpai) atau 410 (gone) dalam header. Kod-kod status memberitahu Googlebot bahawa URL yang diminta tidak sah. Sesetengah pelayan salah konfigurasi untuk status 200 (berjaya) untuk halaman yang tidak wujud, yang memberitahu Googlebot bahawa URL yang diminta adalah sah dan harus diindeks. Jika halaman mengembalikan ralat 404 benar melalui http headers, sesiapa sahaja boleh mengeluarkannya dari indeks Google menggunakan webpage removal request tools.
Share on Google Plus

About Jakmas

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment