15 Tips Untuk Menaikan Traffik Ke Blog Anda

Blogosphere adalah sebuah dunia yang besar dan sibuk dengan lebih 100 juta blog dan berkembang. Bagaimana anda menarik pengunjung ke blog anda? Ikuti tip-tip mudah untuk memandu trafik ke blog anda.

1.Kerap Mengemaskini Blog

Kerap mengemaskini blog anda dengan kandungan yang berguna adalah langkah pertama untuk membina pengunjung ke blog anda. Kandungan yang anda tulis adalah apa yang akan membuatkan pembaca kembalike blog anda. Pastikan anda mempunyai sesuatu yang bermakna untuk mereka dan mengekalkan minat mereka dan memastikan mereka setia mengunjungi blog anda.

Tambahan pula, kerap mengemaskinikan blog akan meningkatkan peluang untuk kandungan blog anda mendapat perhatian enjin carian seperti Google atau Technorati.

2. Hantar Blog Anda untuk Cari Engines

Hantar blog anda ke enjin carian popular seperti Google dan Yahoo! dengan mengemukakan URL blog anda kepada mereka. Kebanyakan enjin carian menyediakan 'Submit' link (atau sesuatu yang serupa) untuk memberitahu enjin carian blog baru anda, jadi enjin carian akan crawl blog anda dan memasukkan laman anda dalam keputusan mereka.

Adalah penting untuk memahami bahawa menghantar blog anda ke enjin carian tidak bermakna halaman anda akan muncul di bahagian atas carian skrin keputusan Google, tetapi sekurang-kurangnya blog anda akan dimasukkan dan akan mempunyai peluang yang diambil untuk muncul di enjin carian.

3. Gunakan dan Update Blogroll Anda

Dengan menambah pautan ke laman web yang anda suka dalam blogroll anda, pemilik blog tersebut akan mendapati blog anda dan akan mungkin untuk menambah link timbal balik di blogrolls mereka. Ia merupakan satu cara mudah untuk mendapatkan link ke blog anda di depan ramai pembaca di blog lain. Harapan adalah bahawa beberapa orang pembaca akan klik pada link ke blog anda pada blogrolls blog lain dan mencari kandungan anda menarik dan menyeronokkan menjadikan mereka pembaca setia.

4. Manfaatkan Kuasa Comments

Mengulas adalah alat yang mudah dan penting untuk meningkatkan trafik blog anda. Pertama, bertindak balas kepada komen ditinggalkan di blog anda untuk menunjukkan kepada pembaca anda bahawa anda menghargai pendapat mereka dan menarik mereka ke dalam perbualan dua hala. Ini akan meningkatkan kesetiaan pembaca.

Kedua, meninggalkan komen di blog-blog lain untuk memandu trafik baru. Pastikan anda meninggalkan URL blog anda dalam komen anda, jadi anda membuat pautan kembali ke blog anda sendiri. Ramai orang akan membaca komen-komen yang ditinggalkan di blog post. Jika mereka membaca komen terutamanya yang menarik, mereka sangat cenderung untuk klik pada pautan untuk melawat laman web commentor ini. Ia adalah penting untuk memastikan anda meninggalkan komen bermakna yang mungkin untuk menjemput orang untuk klik pada link anda untuk membaca lebih lanjut.

5. Syndicate Kgan Blog Anda Kandungan Feed RSS

Menubuhkan butang RSS di blog anda membuat ia mudah untuk pembaca setia anda untuk tidak hanya membaca blog anda, tetapi juga tahu apabila anda menyiarkan kandungan baru.

6. Gunakan Pautan dan Trackbacks

Link adalah salah satu bahagian yang paling berkuasa blog anda. Bukan sahaja link mendapat perhatian enjin carian, tetapi ia juga bertindak sebagai tap kepada blogger lain yang mudah dapat mengenal pasti link yang dihubungkan ke laman web mereka. Link membantu kehadiran anda disedari oleh blogger lain yang mungkin akan menyiasat laman web yang menghubungkan kepada mereka. Ini boleh membawa mereka untuk menjadi pembaca baru blog anda atau untuk menambah link ke blog anda dari mereka.

Anda boleh mengambil link ke blog lain langkah seterusnya dengan meninggalkan trackback di blog yang lain untuk membiarkan mereka tahu anda telah dikaitkan dengan mereka. Blog yang membenarkan trackback akan memasukkan pautan kembali ke blog anda di bahagian komen di post yang anda asalnya dikaitkan dengan. Orang ramai klik pada link trackback!

7. Tag Posts Anda

Tambah tag kepada setiap posting blog anda, kerana ia amat berbaloi dari segi tag trafik tambahan  ke blog anda. Tags (seperti pautan) mudah dikesan oleh enjin carian. Ia juga penting untuk membantu pembaca mencari blog anda apabila mereka melakukan carian di enjin carian popular blog seperti Technorati.

8. Hantar Posts Anda  Laman Sosial Bookmarking

Ambil sedikit masa untuk menghantar post terbaik anda ke bookmarking sosial seperti Digg, StumbleUpon, Reddit dan banyak lagi yang boleh menjadi satu cara yang mudah untuk cepat meningkatkan trafik ke blog anda.

9. Ingat Search Engine Optimization

Apabila anda menulis blog dan laman anda, ingat untuk mengoptimumkan halaman anda untuk enjin carian untuk mencari mereka. Termasuk kata kunci dan pautan yang berkaitan tetapi jangan berlebihan terlalu banyak kata kunci yang relevan atau kata kunci benar-benar tidak relevan. Berbuat demikian boleh dianggap spam dan boleh mendapat keputusan yang negatif seperti blog anda dipecat daripada carian Google sepenuhnya.

10. Jangan Lupakan Images

Imej tidak hanya membuat melihat blog anda cantik, mereka juga membantu orang mencari anda dalam senarai enjin carian. Orang sering menggunakan pilihan carian imej yang ditawarkan oleh Google, Yahoo! dan enjin carian lain, dan menamakan imej anda dengan pengoptimuman enjin carian dalam fikiran boleh meningkatkan trafik anda.

11. Pertimbangkan Blogging tetamu

Blog tetamu boleh dilakukan apabila anda menulis jawatan tetamu di blog blogger lain atau apabila satu lagi blogger menulis jawatan tetamu di blog anda. Kedua-dua kaedah yang mungkin untuk meningkatkan trafik blog anda akan didedahkan kepada penonton blogger lain. Banyak pembaca blogger lain akan melawat blog anda untuk melihat apa yang anda perlu katakan.

12. Sertai Forum, Web Ring atau Online Comunities

Cari forum dalam talian, web ring, kumpulan atau laman rangkaian sosial seperti Facebook dan LinkedIn di mana anda boleh berkongsi idea dan bertanya soalan individu-individu seperti yang berfikiran. Tambah link ke blog anda dalam talian tandatangan anda atau profil, jadi setiap kali anda posting di forum atau menyertai rangkaian lain dalam talian, anda secara tidak langsung mempromosikan blog anda. Kemungkinan ramai orang akan klik pada pautan untuk mengetahui lebih lanjut mengenai anda.

13. Signature dan promosi offline

Mempromosikan blog anda tidak perlu berhenti apabila anda melangkah keluar blogosphere. Tambah URL blog anda untuk tandatangan e-mel anda dan kad perniagaan. Bercakap tentang ia dalam perbualan offline. Adalah penting untuk mendapatkan nama anda dan URL blog anda secara offline juga.

14. Menamakan Diri dan Blog lain untuk Anugerah Blog

Terdapat beberapa anugerah blog diberikan sepanjang tahun. Pencalonan diri sendiri dan lain-lain blog dan blogger boleh menarik perhatian ke blog anda dan memandu trafik ke blog anda.

15. Jangan Malu

Bahagian yang paling penting dalam blogosphere adalah masyarakat dan banyak kejayaan anda sebagai seorang blogger akan terikat kepada kesanggupan anda untuk rangkaian dengan masyarakat itu. Jangan takut untuk bertanya soalan, menyertai perbualan atau hanya berkata hi dan memperkenalkan diri. Jangan duduk dan berharap dunia online akan mencari anda. Bersuara dan mendapatkan diri anda perasan. Mari blogosphere tahu anda telah tiba dan mempunyai sesuatu untuk mengatakan!

Share on Google Plus

About Jakmas

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment